Saturday 2 July 2016

Beck.


BDI:n eli Beckin masennusasteikon lyhyt versio

Sait 15 masentuneisuus-pistettä
Vastauksesi perusteella näyttää siltä, että saatat potea keskivaikeaa masennusta. Keskustele asiasta lääkärin kanssa.
Sait 3 ahdistuneisuus-pistettä
Vastauksesi perusteella näyttää siltä, että saatat potea vaikeaa ahdistuneisuutta. Keskustele asiasta lääkärin kanssa.
Sait 1 aktiivisuus-pistettä

Ok, ihanko totta? Yritän kyllä päästä sen lääkärini luo, muttakun käteinen. Argh. Jospa ens viikolla. Asiaa olis, eikä nyt ihan vain noista. Vai onko tää ihan ok, että kello on yli kaksi ja olen hereillä. Saatan olla hereillä vielä auringon noustessakin. Lopulta herään kuitenkin auringon laskiessa. Hmm. 

8 comments:

  1. Oon erinäisenkin kerran tehnyt eri vastaanotoilla noita Beckin testejä, ja aina mua ärsyttää se painonlaskukysymys. Ne ei vieläkään oo laittanu moneenkaan testiin sitä sellaseen muotoon, että onko paino _muuttunut_ koska monella se masennus oireilee myös syömisellä. Mutta ei; masentuneen kuuluu olla riutunut. Ja epäsiisti, pesemätön ja kampaamaton.

    Ja kun kysellään tyyliin "oletko itkenyt enemmän kuin ennen" - mihin "ennen"-tilaan sitä vertaa? Edelliseen masennuskauteen vai siihen hamaan muinaisuuteen, kun ei ollut oikeastaan juurikaan masentunut? Aina joutuu soveltaan miten kykenee.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Joo, ne kysymykset on kyllä niin hämmentäviä. Nytkin oli monta, johon sitten lopulta vain heitin jotain sinnepäin, kun ei oikeata vaihtoehtoa ollut.

      Delete
  2. Replies
    1. Mä en ymmärrä tuota ketipinor-innostusta, tuntuu, että se lykätään nykyään kaikille.

      Delete
  3. Mulla oli levozin ennen, mutta vaikka annostusta nostettiin, vaikutus ei tehonnut.. Mulla ttämä on kaks suuntasta vissiin, voipi mennä liian kovaa jos ei ole tasottavaa lääkettä. masennusta ei ole ollut vuosiin.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mullakin on kokeiltu levozinia, samoin seroquelia eli kai samaa kuin ketipinor? Plus lähes kaikkea muutakin. Onneksi se pahin vaihe sitten vain meni ohi. Menihän siihenkin melkein vuosikymmen.

      Oon kuullu tuota ketipinoria lykättävän kaikkeen paniikkihäiriöstä unettomuuteen, joista jälkimmäiseen se on kai ihan ok, kun väsyttää, mutta paniikkihäiriöön musta tarvittais jotain vähän nopeammin vaikuttavaa.

      Delete
    2. Seroquel se oli ennen, silloin eillut varaa syödä sitä. Nyt 100kpl 300mg maksaa n 30e. Paniikkihäiriöön se ei auta, saan tarvittaessa diapameja. Muuten mulle ollut paras lääke ketipinori.

      Delete